El Patí Català, el Stradivarius del mar

El patí català, conegut també com a patí a vela és una embarcació única. Es tracta d’un catamarà fet íntegrament de fusta i destaca per la seva senzillesa i eficàcia en la navegació, a més de ser una autèntica peça d’artesania. El patí no disposa de timons, ni orses ni botavara i es dirigeix a través dels canvis de pes del tripulant, fet que el converteix en una embarcació revolucionària.

El patí català, tal com el coneixem avui dia, no ha canviat gaire des dels seus orígens. Nascut a les costes de Barcelona, servia als nedadors per poder allunyar-se de la contaminació que hi havia a les aigües de les platges i poder arribar mar endins, on l’aigua era més neta. Eren, en un primer moment, embarcacions totalment improvisades, fetes per fusters i pescadors sense cap tipus de coneixements ni pautes que els facilitessin el procés de construcció. Aquestes embarcacions, molt precàries al començament, van captivar a molts nedadors i amants de la navegació, i ben aviat van començar a organitzar trobades i regates per posar en comú els coneixements i experiències viscudes.

 

pati1

Més endavant, al que en un principi havia estat una simple embarcació a rem, se li va afegir una vela, fent així que el patí català fos l’embarcació a vela de competició més antiga del Mediterrani que continua en l’actualitat. Les regates i sortides entre els patinaires es van convertir en autèntiques experiències de germanor i difusió del saber popular entre els participants. Va ser entre els propis patinaires que van anar perfeccionant el disseny de l’embarcació, fins al punt en què van celebrar una regata per veure quin dels navegants havia aconseguit desenvolupar el millor disseny. Va ser així com el disseny dels germans Mongé, l’any 1941, va definir el patí català que encara avui es continua construint.

Val a dir que era un disseny força simple: dos bucs allargats fets amb fusta, units per uns llistons fets també de fusta, un pal amb una vela i una escota; sense necessitat de tenir més elements.

Aconseguir només amb aquests materials una embarcació tan lleugera, estanca (recordem que s’utilitza fusta per als flotadors), ràpida i efectiva en la maniobra és una autèntica proesa. Tots aquests avantatges, sumats a la llarga tradició del patí i uns preus força econòmics són, probablement, els que han permès que el patí sigui l’embarcació predominant en tot el litoral català en l’actualitat.

Avui dia, molts són els que es decanten per al patí català a l’hora d’adquirir una embarcació de vela lleugera. Alguns diuen que és per les sensacions que aporta, ja que es tracta d’un vaixell totalment intuïtiu que posa a prova fins i tot als navegants més experimentats. Altres diuen que és per la senzillesa del patí, permetent a una sola persona de transportar-lo, muntar l’aparell i fer-se a la mar sense cap tipus d’ajuda.

“Fa pocs anys vaig tindre la gran sort d’entrar en contacte amb un patinaire. Va ser ell qui, amb el temps, em va descobrir el què representava navegar amb patí i la revolució que suposava l’embarcació en el món de la nàutica actual.” Adrià Julià, patinaire i membre de VIBRANT

Aquesta embarcació tan nostra, senzilla però eficaç, ha captat l’atenció de molts: navegants i no navegants, gent de totes les edats –des de nens de 8 anys fins a patinaires de més de 70 anys-, catalans i estrangers; fins al punt d’organitzar-se regates arreu d’Europa, posar en marxa tallers de construcció de patins a l’Argentina i captivar a centenars de turistes que cada any s’apunten a cursos per aprendre a navegar en patí als diferents clubs de les costes catalanes.

pati-2

Avui dia hi ha ben pocs vaixells sense timó i amb l’estructura íntegra de fusta. Encara així, el disseny del patí català ofereix unes prestacions i un rendiment excel·lents, tant en competició com en navegació recreativa.

No us perdeu els propers articles sobre els orígens i els secrets del patí català.

**Imatges de l’article extretes d’ADIPAV, Associació Esportiva Internacional de Patins a Vela.
Fotografia de portada: Club Nàutic Tamariu

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail